چطور تعمیرگاه خود را راه‌اندازی کنیم

ویراستار اسفند ۴, ۱۳۹۹ 0 دیدگاه

برای بسیاری داشتن یک کسب و کار شخصی به معنای رسیدن به آرزوهای بلندپروازانه و ثروت است. اگر شما مکانیک هستید یا قصد دارید مکانیک شوید، برای رسیدن به آرزوهای‌تان ممکن است به فکر راه‌اندازی یک تعمیرگاه افتاده باشید. به این شکل می‌توانید مشتریان خود را داشته باشید و به آن‌ها در قبال هزینه‌های معین خدمت‌رسانی کنید. همچنین می‌توانید در تعمیر خودروهای خاصی که دوست دارید تخصص پیدا کرده و در کنار لذت بردن از کار، آینده‌ی شغلی خود را نیز تضمین کنید. اگر در تعمیرگاهی که متعلق به خودتان نیست کار کنید، مقدار پولی که به دست خواهید آورد تنها محدود به حقوق ماهیانه یا دستمزد ساعتی خواهد بود. اما وقتی تعمیرگاه خودتان را داشته باشید، تنها چیزی که درآمد شما را محدود می‌کند میزان وسعت و فضای تعمیرگاه است یعنی هرچه تعمیرگاه شما بزرگ‌تر و خدمات‌تان بیشتر و متنوع‌تر باشد، درآمد شما نیز بیشتر خواهد بود و بالعکس. البته قبل از اقدام به جمع‌آوری سرمایه برای راه‌اندازی تعمیرگاه شخصی بهتر است که یک برنامه‌ریزی دقیق و جامع داشته باشید.

نمودار سود و زیان نرم افزار تعمیرگاه

نرم افزار مدیریت تعمیرگاه مبین نسخه طلایی با امکانات ویژه

می‌خواهید تخصصی کار کنید یا غیرتخصصی

در حوزه تعمیرات تخصص‌های زیادی وجود دارد، از جمله تخصص در تعمیر خودروهای سبک، تصادفی، نیمه سنگین، اتوبوس‌های شهری یا بین شهری و خودروهای سنگین و قطعات و لوازم یدکی آن‌ها.
هم‌چنین می‌توانید در زمینه‌ی تعمیر یک خودرو یا برند خاص یا نوع خاصی از تعمیرات فعالیت کنید. اما به یاد داشته باشید که اگر فقط در یک زمینه خاص مهارت داشته باشید، اگرچه در آن زمینه سرآمد خواهید شد اما مشتریان زیادی را نیز از دست خواهید داد، بدین معنی که هرچند ممکن است شما به عنوان بهترین تعمیرگاه منطقه در زمینه تعمیر سیستم ترمز شناخته شده باشید اما کسانی که نیاز به دیگر تعمیرات دارند دیگر به شما مراجعه نخواهند کرد. بنابراین قبل از این‌که اقدام به راه‌اندازی تعمیرگاه خود بکنید باید در مورد حوزه تخصصی کاری خود تصمیم‌گیری کنید. اگر می‌خواهید در یک حوزه تعمیراتی خاص فعالیت کنید باید از قبل در مورد بازار کاری آن حوزه تعمیراتی در منطقه خود تحقیق کنید تا مطمئن شوید که در صورت راه‌ اندازی تعمیرگاه تقاضای کافی برای خدمات شما وجود داشته باشد.

بدانید که راه‌اندازی یک کسب و کار هزینه دارد

قبل از این‌که یک ریال برای افتتاح تعمیرگاه خود هزینه کنید، باید از قبل تمامی هزینه‌ها را برآورد کرده و برنامه‌ریزی‌های لازم در این زمینه را انجام داده باشید. در غیر این صورت مطمئنا قبل از مراجعه اولین مشتری تمام سرمایه خود را خرج می‌کنید. اگر چه برنامه‌ریزی برای هزینه‌های آینده کار سختی است و همیشه هزینه‌های اضافی و پیش‌بینی نشده‌ای به افراد تحمیل می‌شود، اما برآورد بار مالی مراحل و امکانات پرهزینه کار دشواری نیست و از قبل می‌توانید هزینه آن‌ها را تخمین بزنید. برای مثال هزینه اجاره مکان تعمیرگاه، تجهیزات و بیمه را از قبل می‌توان مشخص کرد هرچند این هزینه‌ها در شهرها و کشورهای مختلف متفاوت است. هم‌چنین اجاره‌ی یک ساختمان و انجام تعمیرات یا تغییرات لازم در آن نیز می‌تواند هزینه را بالا ببرد. خریدن یک تعمیرگاه دیگر نیز هزینه بالایی را به شما تحمیل خواهد کرد که در این مورد نیز باید از قبل برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده باشید.

مدارک و گواهی‌های لازم را تهیه کنید

ممکن است برای انجام تعمیرات احتیاجی به مدرک یا گواهی‌نامه خاصی نداشته باشید اما برای کسب مجوز راه‌اندازی تعمیرگاه، دریافت وام، کمک‌های مالی و قانونی دیگر و هم‌چنین بیمه‌کردن پرسنل و تعمیرگاه خود به این مدارک نیاز دارید. بنابراین در اولین فرصت ممکن و قبل از اقدام به گشایش تعمیرگاه مدارک لازم را تهیه کنید. این مدارک به مشتریان شما اطمینان می‌دهند که شما از توانایی و مهارت لازم در این زمینه برخوردارید و به قول معروف کارتان را بلدید. این مدارک اطمینان صاحبان خودرو از انجام تعمیرات درست و دقیق را به همراه دارد و از لحاظ درآمد نیز به نفع شما خواهد بود.

مراحل قانونی این حرفه را در نظر بگیرید

راه اندازی یک کسب و کار جدید تنها به تامین سرمایه و پیدا کردن مکان و خدمت‌رسانی به مشتریان خلاصه نمی‌شود. قبل از آن باید گواهی اجازه کار خود را دریافت کرده ، در مورد شرایط بیمه تحقیقات لازم را انجام داده، حساب‌های بانکی لازم برای پرداخت حقوق و مالیات افتتاح کرده، شرکت خود را به ثبت رسانده و دیگر مراحل قانونی این کار را طی کرده باشید. مشورت با یک وکیل حقوقی می‌تواند اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار داده و به اصطلاح راه و چاه را به شما نشان دهد. لازم نیست که وی را برای همیشه استخدام کنید، اما مشورت با او می‌تواند از بروز اشتباهات بسیاری در مسیر پیش‌رو جلوگیری کند.
برای استخدام نیروهای متخصص اقدام به برگزاری مصاحبه‌کاری کنید
اگر تعمیرگاه شما کوچک باشد مجبور خواهید بود که همه امور را خودتان انجام دهید اما دستکم به یک نفر احتیاج خواهید داشت که جواب تلفن مشتریان را داده و قرارهای مراجعه را تنظیم کند. اما اگر تعمیرگاه بزرگ و چند منظوره‌ای داشته باشید، باید افراد متخصص بیشتری را برای رسیدگی به امور تعمیراتی استخدام کنید. مراحل استخدام را باید دستکم یک ماه قبل از افتتاح تعمیرگاه شروع کنید. باید مدت زمان کافی را به بررسی رزومه‌های کاری متقاضیان، میزان تجربیات و تخصص‌ آ‌ن‌ها و حقوق درخواستی آن‌ها اختصاص دهید تا بتوانید بهترین و مناسب‌ترین افراد را استخدام کنید.

در شروع کار از تبلیغات غافل نشوید

بازاریابی یکی از مراحل مهم در راه‌اندازی کسب و‌ کارهای جدید است. برای یک افتتاح بزرگ و پرسر و صدا برنامه‌ریزی کنید طوری که نظر افراد محلی جلب شود. می‌توانید برای روز یا هفته و حتی ماه اول کار به مشتریان تخفیف‌های ویژه ارائه بدهید تا مشتریان کافی را جذب کنید. هم‌چنین باید لیست قیمت خدمات شما استاندارد و معقول باشد و میزان درآمد شما نیز کاملا مشخص باشد، در بتوانید در فواصل زمانی معین هزینه‌ها و درآمدهای خود را محاسبه کنید.
با رعایت نکات فوق می‌توانید رییس خودتان باشید. باز کردن یک تعمیرگاه شخصی می‌تواند کلید موفقیت شما در رسیدن به آرزوهای‌تان باشد. اما باید بدانید که رسیدن به موفقیت در این حوزه به داشتن تخصص کافی و هم‌چنین تلاش فراوان نیازمند است. قبل از اقدام به جمع‌آوری سرمایه برای راه‌اندازی تعمیرگاه شخصی بهتر است در کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی تعمیرکاری شرکت کنید تا نحوه‌ی کار با دستگاه‌های عیب‌یابی، معاینه فنی خودرو و تعمیر سیستم‌های پیچیده مکانیکی را یاد بگیرید.

برگرفته از:auto.edu

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *