گردش موجودی انبار

مبین سافت تیر ۲, ۱۳۹۹ 0 دیدگاه

هرچه گردش مالی موجودی سریعتر اتفاق بیفتد ، کارآیی مؤثرتری بوده و در عین حال بازده بیشتری را در سهام و دارایی در پی خواهد داشت. نسبت گردش موجودی ، که به عنوان چرخه موجودی نیز شناخته می شود ، بینشی در مورد کارآیی یک شرکت اعم از مطلق و نسبی هنگام تبدیل دارایی خود به فروش و سود ارائه می‌دهد.

مثلا،
اگر دو شرکت ۲۰۰ میلیون تومان موجودی داشته باشند ، یکی از آنها هر ۳۰ روز یکبار موجودی خود را به فروش می‌رساند، جریان نقدی بهتری دارد و ریسک کمتری نسبت به شرکتی خواهد داشت که همین روند را طی ۶۰ روز انجام می‌دهد.

چاپ کاردکس

فرمول
فرمول روشی ساده برای بیان اینکه هر چند وقت یک‌بار یک شرکت موجودی خود را در یک بازه‌ی زمانی مشخص محاسبه می کند ، نشان خواهد داد.

فرمول گردش موجودی
گردش مالی موجودی = میانگین موجودی موجود برای دوره / هزینه کالای فروخته شده

برای به دست آوردن شماره سالانه ، از هزینه‌ی کل کالاهای فروخته شده برای سال مالی شروع کنید ، سپس آن را بر موجودی متوسط برای همان دوره‌ی زمانی تقسیم کنید. هزینه کالاهای فروخته شده ، که بعضاً هزینه فروش یا هزینه درآمد نامیده می شود ،
به طور معمول در زیر صورت درآمد در صورت سود شرکت مشاهده می شود. برای به دست آوردن میانگین موجودی ریالی، موجودی ریالی فعلی را به موجودی ریالی دوره قبل اضافه و به دو تقسیم کنید.

برخی از تحلیلگران به جای هزینه کالاهای فروخته شده از کل فروش سالانه استفاده می کنند.
این وابسته به نوع شرکت است و می تواند به نتایج متفاوتی منجر شود. هنگام مقایسه دو شرکت ، اطمینان حاصل کنید که نسبت‌های استفاده شده به همان روش محاسبه شده اند تا از نتایج ناسازگار یا معیوب جلوگیری شود.

یک نسبت عادی
مدت زمانی که یک شرکت برای فروش موجودی خود طول می کشد با توجه به صنعت بسیار متفاوت است.
فروشگاه‌های خرده فروشی و زنجیره‌های مواد غذایی به طور معمول از میزان کالاهای موجودی بسیار بالاتری برخوردار هستند زیرا کالاهایی با هزینه کمتری را که مدت اتقضای کوتاهی دارند به فروش می رسانند و نیاز به دقت مدیریتی بیشتر دارند.

شرکت هایی که ماشین آلات سنگین مانند هواپیما ها را تولید می کنند ،
نرخ گردش مالی بسیار پایین تری خواهد داشت زیرا ممکن است هر محصول میلیون ها تومان بفروشد و مدت زمان طولانی برای تولید و فروش داشته باشد. شرکتهای سخت افزاری ممکن است سه یا چهار بار در سال موجودی خود را تبدیل کنند ، در حالی که فروشگاههای بزرگ ممکن است موجودی خود را شش یا هفت بار در سال تبدیل کنند.

هنگام تجزیه و تحلیل ترازنامه ، به درصد موجودی دارایی های فعلی نیز توجه کنید. شرکت هایی که دارایی زیادی در انبار دارند ، نیاز به گردش سریع تر دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *