سامانه مدیریت موجودی (انبارداری) چیست؟

مبین سافت بهمن ۶, ۱۳۹۸ 0 دیدگاه

مدیریت موجودی چیست؟
مدیریت موجودی چگونه کار می کند

مدیریت موجودی یا انبارداری به فرایند سفارش ، ذخیره و استفاده از موجودی یک شرکت اشاره دارد.
اینها شامل مدیریت مواد اولیه ، اجزاء و محصولات نهایی و همچنین انبارداری و پردازش مواردی از این دست می باشد.

اصولاً برای شرکتهایی که زنجیره تأمین پیچیده و فرآیندهای تولید دارند ، توازن در برابر خطرات موجودی و کمبود موجودی دشوار است. برای دستیابی به این توازن ،
بنگاه ها دو روش عمده برای مدیریت موجودی ها تدوین کرده اند:

برنامه ریزی به موقع و مواد مورد نیاز: زمان لازم (JIT) و برنامه ریزی مواد مورد نیاز (MRP).

برخی از بنگاه ها مانند شرکت های خدمات مالی موجودی فیزیکی ندارند و بنابراین باید به مدیریت فرآیند خدمات اعتماد کنند.

 

گزارش گیری نرم افزار انبارداری

نرم افزار انبارداری مبین با امکانات ویژه

 

مدیریت موجودی
مدیریت موجودی چگونه کار می کند
موجودی یک شرکت یکی از دارایی های با ارزش آن است. در خرده فروشی ، ساخت ، سرویس مواد غذایی و سایر بخش ها، ورودی های یک شرکت و محصولات نهایی هسته اصلی فعالیت آن است. کمبود موجودی در هر مکان و زمانی می تواند بسیار مضر باشد.

همزمان،
موجودی را می توان بعنوان یک تعهد تصور کرد. موجودی بزرگ، مخاطراتی از جمله فساد ، سرقت ، آسیب یا تغییر تقاضا را به همراه دارد. موجودی باید بیمه شود و اگر به موقع فروخته نشود ، ممکن است مجبور شوید با قیمت های بالای ترخیص کالا از گمرک خارج کنید یا به سادگی از بین ببرید.

به این دلایل،
مدیریت موجودی انبار برای مشاغل با هر اندازه مهم است. دانستن اینکه چه موقع موارد خاصی را مجدداً بازبینی و اصلاح کنید ، چه مقدار برای خرید یا تولید نیاز است ، چه مبلغی را باید پرداخت کنید و همچنین هنگام فروش – به راحتی می توانید تصمیمات مهمی بگیرید.
مشاغل کوچک غالباً بصورت دستی سهام را ردیابی می کنند و نقاط و مقادیر سفارش را با استفاده از فرمول های اکسل تعیین می کنند. مشاغل بزرگتر از نرم افزار تخصصی برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) استفاده می کنند. بزرگترین شرکت ها از نرم افزارهای بسیار سفارشی به عنوان برنامه های سرویس (SaaS) استفاده می کنند.
استراتژی‌های مناسب مدیریت موجودی بسته به صنعت متفاوت است. یک انبار نفت قادر است مقادیر زیادی از موجودی را برای مدت زمان طولانی ذخیره کند و به آن امکان می دهد منتظر بماند تا تقاضا برای خرید دریافت شود.
در حالی که ذخیره نفت گران و پرخطر است – آتش سوزی در انگلستان در سال ۲۰۰۵ موجب میلیون ها پوند خسارت و جریمه شد. برای مشاغلی که کالاهای فاسد شدنی دارند و کالاهایی که تقاضا برای آنها بسیار حساس به سررسید سال جدید میلادی است یا موارد مد روز هستند، به عنوان نمونه، تکیه بر موجودی اشتباه خطر آفرین بوده و باعث هدر رفتن زمان و مشتری‌های زیادی خواهد شد.

نکات کلیدی

  • مدیریت موجودی (انبارداری) به فرایند سفارش ، ذخیره و استفاده از موجودی یک شرکت اشاره دارد. اینها شامل مدیریت مواد اولیه ، اجزاء ، محصولات نهایی و همچنین انبارداری و پردازش چنین مواردی.
  • برای شرکتهایی که زنجیره تأمین پیچیده و فرآیندهای تولید دارند ، توازن در برابر خطرات موجودی و کمبود موجودی به ویژه دشوار است.
  • برای دستیابی به این توازن ، شرکت ها دو روش اصلی برای مدیریت موجودی ها تدوین کرده اند: فقط در برنامه ریزی مورد نیاز زمان و مواد: برنامه فقط زمان (JIT) و برنامه ریزی مورد نیاز مواد (MRP).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *