مدیریت انبارداری صنعتی چیست؟

ویراستار مرداد ۱۶, ۱۴۰۰ 0 دیدگاه

مديريت انبار داری صنعتی شاخه ای از علم مديريت انبارداری است که به طور تخصصي به مديريت روند انبارداری در مراکز صنعتي مي پردازد . به منظور آشنايي هرچه بيشتر با رشته مديريت انبارداری صنعتی در ابتدا به تعريف انبار ، انبارداری ، انبارداري صنعتی و درنهايت مديريت انبارداری صنعتي  خواهيم پرداخت . 

انبار چيست ؟

در راستاي ايجاد  آشنايي هرچه بيشتر با  مقولات انبارداری و مديريت انبار نخست به ارائه تعريف انبار خواهيم پرداخت . يکي از اجزاي جدايي ناپذير در کليه شرکت ، سازمان و به خصوص شرکت هاي توليدي و تجاري انبار است . انبارها بسته به نوع استفاده آن ها و با توجه اقلام مورد نظر براي نگهداري ابعاد و انواع متفاوتي دارند . انبار مي تواند به مفهوم يک انباري بسيار کوچک خانگي که براي نگهداري اسباب قديمي و برخي اقلام خوراکي مورد استفاده قرار مي گيرد باشد  و يا به مفهوم يک انبار بسيار بزرگ صنعتي که به منظور نگهداري انواع کالا و تجهيزات مورد نياز کارخانه ها استفاده مي شود باشد .  اما انباري که اين مقاله درمورد آن توضيح مي دهيم انبارهاي وسيع و و انبارداري حرفه اي است . انبارها در کليه سازمان مکاني است که  به منظور حفظ ، حراست و نگهداري مواد اوليه ،تجهيزات و انواع کالاي توليد شده تا زمان استفاده است . فاکتورهايي که منجر به تمايز يک انبار حرفه اي از يک انبار معمولي مي شوند عبارتند از ورود و خروج انواع کالا و تخهيزات ، روند انبارش و نگهداري آن ها و انجام  مراحل ثبت و سامان دهي اين محصولات و تجهيزات .  مقوله انبار ، انبارداري و مديريت انبار يکي از مهم ترين ، تاثير گذارترين و حساس ترين مباحث در روند زنجيره تامين کالا محسوب مي شود . با توجه به اهميت زياد و حساسيت مبحث انبار و انبارداري طراحي و اجراي يک سيستم انبارداري اصولي صحيح ، سارختار يافته و کارآمد براي انبار کليه شرکت ها ، ارگان ها ، سازمان ها ، کارخانه ها ، کارگا هاي توليدي ،  شرکت هاي تجاري و کليه مراکزي که در روند کاري خود نيازمند انبارش کالا و تجهيزات هستند  يک روند بسيار حائز اهميت به شمار مي رود  . اين پروسه  به طور حتم پروسه اي بسيار زمان بر است و در همچنين  نيازمند تخصص و دانش خاص خود مي باشد  ، اما با در نظر گرفتن تاثيرات چشمگير و قابل توجه آن  در روند کسب موفقيت سازمان ها به طور حتم  ارزش سرمايه گذاري  را دارد . 

دسته بندی انبارها

در دسته بندي انبارها فاکتورها و عناصر خاصي مي بايست مد نظر قرار بگيرد که در ادامه به اين فاکتورها و انواع دسته بندي انبارها اشاره خواهيم کرد . فاکتورهاي مهم در تقسيم بندي انبارها عبارتند از ساختار انبار ، نوع کالاي مورد نظر ، نوع و ويژگي هاي کالاهاي مورد نظر و در نهايت موقعيت مکاني انبارها که در ادامه به صورت مختصر به آن ها اشاره خواهيم کرد.

• اولين تقسيم بندي انبار با توجه به ساختار ظاهري انبارها انجام مي گيرد .انبارها با توجه به نوع ساختار ظاهري آن ها به سه دسته کلي تقسيم بندي مي شوند .اسن سه دسته انبار عبارتند از انبارهاي سرپوشيده ، انبارهاي هانگارد يا پوشيده و انبارهاي روباز . انبارهاي سرپوشيده ، انبارهاي هستند سرپوشيده و محصور به انبارهايي که هر از چهار جهت  ديوار كشي شده و با توجه به نوع کالاي مورد نظر مسقف شده اند . انبارهاي هانگارد يا  پوشيده آن دسته انبارهايي هستند که فاقد  ديوار کشي بوده و تنها داراي سقف هستند ، اين انبارها عمدتا در قالب سوله هاي  فلزي ساخته مي شوند .  انبارهاي روباز ، انبارهاي روباز از نظر شکل ساختاري  ساده ترين نوع انبار ها به به شمار مي روند ، اين انبارها  فاقد سقف و ديوار کشي بوده و تنها بواسطه استفاده از انواع فنس، توري يا سيم خاردار از محوطه  اطراف جدا شده اند  . 

• دومين دسته بندي انبارها  با در نظر گرفتن نوع کالاها ي مورد نظر براي انبارش انجام مي شود . دسته بندي انبارها بر اساس نوع کالاي مورد انبارش آ ن ها را به پنج دسته تقسيم بندي مي کند اين پنج دسته عبارتند از :  انبارهاي مواد اوليه   به صورت معمول به منظور حفظ و نگهداري و انبارش   انواع  مواد اوليه مورد مصرف در خط توليد کارخانه ها مورد استفاده قرار مي گيرند .  انبار کالاهاي نيمه ساخته دسته دوم انبارها با توجه به نوع مواد مورد انبارش هستند و همانطور که از نام آن ها  نيز مشخص مي شود مخصوص به نگهداري انواع كالاهاي نيمه ساخته هستند و  يا براي نگهداري کالاهايي مورد استفاده قرار مي گيرند که در مراحل  توليد به سر مي برند . انبارهاي  کالاهاي محصول انبارهايي هستند که براي انبارش كالاهاي ساخته شده  کارخانه ها و کارگاه هاي توليدي  و يا براي نگهداري و انبارش كالاهاي خريداري شده مورد استفاده قرار مي گيرند .  انبار قطعات يدكي يا انبار فني انبارهايي هستند که قطعات يدکي و قطعات مصرفي تجهيزات کارخانه ها  در آن ها نگهداري مي شوند  که در اصطلاح به آن ها  انبار فني نيز مي گويند . انبارهاي کانتين  آ ن دسته از آنبارها هستند که  به منظور نگهداري و انبارش  مواد غذايي مورد استفاده قرار مي گيرد  . اين انبارها به صورت معمول مجهز به  تجهيزاتي مانند  يخچال ، تهويه هواو سردخانه مي باشند .

• سومين دسته بندي انبارها با در نظر گرفتن برخي ويژگي هاي خاص کالاهايي که به مراقبت بيشتر نياز دارند انجام مي شود. به طور مثال  انبار مواد قابل اشتعال که به انبارهايي اطلاق مي شود که مواد اشتعال زا در آن ها انبار و نگهداري مي شوند . اين انبارها با توجه به احتمال زياد برزو آتش سوزي با  تجهيزات خاصي به منظور کاهش خطر آتش سوزي تجهيز شده اند ، اين انبارها همچنين داراي شرايط مکاني ويژه نيز هستند به اين صورت که به طور معمول از مراکز مسکوني به دور هستند تا در صورت بروز حادثه آتش سوزي کمترين خسارت جاني و مالي را به دنبال داشته باشد  ، همچنين  داراي تجهيزات مناسب براي مهار آتش در زمان بروز حادثه هستند .

• در نهايت چهارمين دسته بندي انبارها با توجه به موقعيت مکاني انبارهاي انجام مي شود و انواع انبارها را به دو دسته انبارهاي عمومي و انبارهاي گمرک و ترانزيت تقسيم بندي مي کند . 

آشنايي با انبارداری و مديريت انبار

پس آشنايي و کسب اطلاعات در مورد انبارو انواع آن نوبت به حرفه انبارداري و مديريت انبار مي رسد .  انبارداري يکي از مقولات بسيار حائز اهميت و کاملا تخصصي درحوزه  کسب و کار و تجارت به شمار مي رود و در دنياي مدرن امروز به يک مبحث کاملا تخصصي تبديل شده است و با در نظر گرفتن اهميت بسيار زياد  و حساسيت بالاي آن افراد براي ورود به حوزه کاري انبار و انبارداري به طور قطع  نيازمند  شرکت در دوره هاي آموزشي تخصصي  به منظور کسب دانش ، مهارت و قابليت هاي مورد نياز هستند . حرفه  انبارداري در برگيرنده مسئوليت هاي وظايف بسيارگسترده و حساسي  است که در ادامه مقاله به برخي از مهم ترين آن ها اشاره خواهيم کرد . نخستين مرحله در روند انبارداري مرحله تحويل گرفتن کالا توسط انبار است که در بدو ورود کالا به انبار انجامي شود  . تحويل گرفتن کالا در بدو ورود به انبار شامل شمارش کردن تعداد اقلام کالايي و تطابق دادن آن با ليست مربوط است .دراين مرحله همچنين مي بايست روند بررسي و حصل اطمينان ازصحت و سلامت کالا هاي مورد نظر نيز انجام شود .مرحله دوم ، مرحله اضافه کردن کالاهاي تحويل شده به ليست موجودي هاي قبلي انبار است که بوسيله برنامه هاي نرم افزاري موجود انجام مي شود. مرحله سوم مرحله چيدمان کالا ها در قسمت ها مورد نظر در انبار با توجه به اولويت بندي هاي سازمان است ودر نهايت آخرين مرحله در پروسه انبارداري مرحله صدور مجوز براي خروج کالا از انبار بواسطه ارائه مجوز هاي خروجي معتبر ، دريافت رسيدهاي مورد نظر شمارش تعداد کالاهاي مجاز براي خروج ، نظارت بر روند بارگيري در انبار و در نهايت روز رساني ليست موجودي انباردر برنامه مورد نظر مي باشد . 

گزارش گیری نرم افزار انبارداری

نرم افزار انبارداری مبین با امکانات ویژه

انبارداری صنعتی

انبارداري صنعتي روند اجراي مراحل انبار داري در محيط ها و مراکز صنعتي است که به واسطه نوع فعاليت اين مراکز و نوع کالا ها و تجهيزات مورد انبار و همچنين روند کار خاص اين مراکز در مقايسه ساير انواع انبارداري از اهميت و حساسيت دو چندان برخوردار است.

اهميت انبارداری صنعتی

دراين بخش به منظور تاکيد هر چه بيشتر بر اهميت مبحث انبار ، انبارداري و انبارداري صنعتي  و نقش کليدي آن در روند پيشرفت و افزايش راندمان کاري مراکز صنعتي به برخي از مشکلاتي که بواسطه عدم برخورداري از سيستم انبارداري مدرن و اصولي به وجود خواهند آمد اشاره خواهيم کرد .  وجود نا به ساماني ، ناهماهنگي و عدم دسترسي به گزارش هاي به روز و قابل اعتماد در سيستم انبار داري به عملکرد تمامي واحد هاي سازمان ضرر خواهد زد و در اولين مرحله در پروسه فروش شرکت ها سازمان ها و ارگان ها اختلال ايجاد مي کند . به اين صورت که واحد فروش به دليل بي اطلاعي از اتمام نوعي کالاي خاص از مشتريان سفارش گرفته و زمان تحويل مرسوم را اعلام مي کند در صورتي که بواسطه عدم موجودي کالاي مورد نظر در انبار در نهايت با تاخير در روند تحويل مواجه خواهند شد و يا مجبور به اعلام عدم موجودي و ارائه پيشنهاد جايگزين خواهد شد . اين مشکلات به وجه و اعتبار شرکت ها ضرر مي زند .  از سوي ديگر عدم برخورداري از سيستم انبارداري اصولي مي تواند منجر به ايجاد بي نظمي و اختلال در خط توليد شرکت هاي توليدي و کارخانه شود . اتمام ناگهاني مواد اوليه مي تواد منجر به توقف توليد در خط شود و پس از تامين مجدد مواد اوليه منجر به ايجاد ترافيک کاري در خط توليد شود که مي تواند مشکلاتي از قبيل کاهش کيفيت کالا ها مورد نظر را به دنبال داشته باشد که در نهايت به اعنتبار شرکت لطمه وارد خواهد کرد . 

برگرفته از: fanpardazan.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *