دانستنی‌های چک برگشتی

ویراستار اسفند ۱۰, ۱۳۹۸ 0 دیدگاه

به گزارش ایسنا، بنابراعلام آنی مشاور، از زمانی که چک به صورت رسمی به بازار اقتصادی معرفی شده است نقش به سزایی در معاملات داشته است. توجه کردن به قوانین چک باعث می‌شود تا بتوان از بروز مشکلات احتمالی کم کرد. یکی از مشکلات چک، مربوط به چک برگشتی و قوانین چک برگشتی است. دانستنی‌های چک برگشتی به افراد کمک می کند تا بتوانند معامله سالم‌تری داشته باشند. اگر شما در زمینه چک فعالیت دارید بهتر است تا انتها همراه ما باشید چرا که می‌خواهیم در موردحکم جلب چک برگشتی، قوانین چک برگشتی و مجازات آن مطالبی را قرار دهیم. در بین خدماتی مثل مشاوره حقوقی آنی مشاور نیز وکلای حرفه‌ای و خبره در زمینه چک برگشتی هستند که به شما در این راه کمک می‌کنند.

حکم جلب چک برگشتی

در زمینه دانستنی‌های چک برگشتی اگر با یکی از موارد زیر روبرو شده‌اید می‌توانید چک را برگشت بزنید که در صورتی که این کار انجام بگیرد ممکن است حکم جلب چک برگشتی صادر شود:

· حساب شخص به اندازه کافی موجودی نداشته باشد.

· از طرف صاحب حساب عدم پرداخت وجه به بانک ارائه شده باشد.

· چک از حسابی که مسدود شده است صادر شده باشد.

· چک به شکل نادرست و قلم خوردگی نوشته شده باشد.

در موارد بالا می‌توان چک را برگشت زد و پس از شکایت حکم جلب چک برگشتی را از مراجع قضایی دریافت کرد. طبق قانون اسلامی مهلت شکایت کیفری علیه صادر کننده چک دو دوره ۶ ماهه است. توجه کنید که چک برگشتی دارای قوانین مخصوص به خود است و در صورتی که قصد شکایت دارید باید قوانین چک برگشتی را به صورت کامل فرا بگیرید تا بتوانید مراحل را به درستی طی کنید.

توقیف اموال چک برگشتی

یکی از مواردی که در چک برگشتی حائز اهمیت است، این است که شخص شکایت کننده بداند که می‌تواند از اموال صادر کننده چک، به نفع خود استفاده کند که این موضوع در مطالعه دانستنی‌های چک بلامحل بیان شده است. توقیف اموال چک برگشتی از لحاظ حقوقی شامل مستثنیات دین در مورد صادر کننده چک است و هر مال و اموالی را نمی‌توان در زمینه چک برگشتی به عنوان منبع مالی به مزایده گذاشت.

در این زمینه بهتر است با یک وکیل چک برگشتی مشورت شود. نمونه دادخواست چک برگشتی وجود داشته که می‌توانید آن را مشاهده کنید. وکیل چک برگشتی به دلیل آشنایی کامل با تمامی موارد قانونی می‌تواند به سهولت در مورد اموال شخص صادر کننده چک تصمیم گیری کند. برای انتخاب یک وکیل مناسب بهتر است به رزومه وی توجه کنید، همچنین میزان هزینه دریافتی و بازخوردهای دیگران نیز در این زمینه مؤثر است.

مجازات چک برگشتی حقوقی

قطعاً چک برگشتی اگر تکرار شود به عنوان یک جرم محسوب شده و قانون در این زمینه برخوردهای مختلفی را با صادر کننده چک انجام می‌دهد. جرم حقوقی و کیفری چک با توجه به نوع آن قابل تعیین است. باید بدانید که چک‌های حقوقی دارای قوانین مخصوص به خود است که باید به آن توجه شود. زمانی که یک چک صادر می‌شود می‌تواند افراد زیادی را درگیر مسئولیت کند که شامل صادر کننده، ظهرنویس و ضامن است.

در صورت وجود مشکلات در زمینه چک بهتر است با یک وکیل مناسب مشورت کنید و همچنین برای این که بتوانید سریع به خواسته‌ی خود برسید بهتر است یک دادگاه مناسب را انتخاب کرده و طرح دعوا کنید. مراحل رسیدگی به دعوای حقوقی در چک مختلف است و بعد از ارائه دادخواست رسمی رسیدگی می‌شود. در حال مطالعه دانستنی‌های چک برگشتی هستید، شما به عنوان شخص شکایت کننده نیازی به حضور فیزیکی در دادگاه نخواهید داشت و می‌توانید با وکیل خود مشورت کرده و تمامی مراحل را به وی بسپارید.

چک و بانک مبین

نرم افزار چک و بانک مبین با امکانات ویژه

سخن پایانی

توجه داشته باشید که برای معاملات روزانه، می‌توان از چک به عنوان یک منبع مالی مناسب استفاده کرد. چک به عنوان یک سند اقتصادی محسوب شده که دارای قوانین مخصوص به خود است. دانستنی‌های چک برگشتی ما را از قوانین و جزئیات چک آگاه می‌کند تا در هنگام معامله و یا صدور چک دقت کافی را داشته باشیم. اگر از جمله افرادی هستید که روزانه چک صادر یا دریافت می‌کنید بهتر است اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید.

در صورت بروز هر گونه مشکل و برای دریافت حق و حقوق خود بهتر است با مشاوران چک و اسناد تجاری در مجموعه حقوقی آنی مشاور مشورت کنید. چرا که مشاور کاربلد به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید در سریع‌ترین زمان ممکن به حق خود برسید.

برگرفته از: isna.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *